Uw kind komt als het vier jaar is geworden in groep 1/2, met leerlingen van 4-5-6 jaar. Wanneer onze groepen groeien, openen we soms een extra kleutergroep of instroomgroep voor vierjarigen.

8:20 Ridderspoor opent de deuren en ouders brengen hun kind naar de klas. Er ligt een inloopwerkje klaar, ze kunnen direct aan de slag! Gezellig als u even meekijkt. Om 8.25 nemen alle ouders afscheid van hun kind.

9:00 In de kring nemen we het dagritme met de groep door, de datum en seizoenen. Leerlingen doen spelletjes om elkaar beter te leren kennen. In kleinere groepjes volgen instructies op bijvoorbeeld rijmen, tellen of iets anders, veelal in spelvorm

9:15 Na de kring gaan de kinderen spelen en werken. ieder kind kiest in welke hoek hij/ zij wil spelen: de atelierhoek (knutselen, verven) bouwen, in de huishoek of met het poppenhuis, de lees-en schrijfhoek of puzzelen. Kinderen spelen en werken ongeveer 6 weken binnen enzelfde thema. Het mooie is dat onderwerpen zo gaan léven!

10-uurtje is het gezonde tussendoortje dat de kinderen van thuis meebrengen in hun schooltas. Ze eten en drinken in de kring tijdens het voorlezen.

Daarna wordt er met de hele groep buitengespeeld. Kinderen hebben de beschikking over het hele schoolplein; de zandbak, schommels, maar ook de karren en fietsen worden uit de schuur gehaald.

Eens per twee weken krijgt uw kind muziekles van onze vakleerkracht Esther. Uw kind leert nieuwe liedjes binnen het thema en maakt kennis met verschillende instrumenten, zoals de schud-eitjes, xylofoon en ukelele. Vaak dansen ze mee op de muziek.

De lunch nemen kinderen mee van thuis. We starten in stilte en daarna wordt er voorgelezen. Na de boterham speelt uw kind buiten met een aantal andere groepen (ook oudere kinderen).

Minstens 2x per week gaan we in de speelzaal gymmen. Tijdens de klim- en klauterles kunnen ze springen, klimmen, glijden en rollen. Afwisselend doen we bal- en tikspelen. Kinderen gymmen meestal in ondergoed en dragen gymschoenen met klitteband of elastiek.

De leerkrachten bieden geweldige activiteiten aan, passend bij het thema. Dat kan een uitstapje naar het bos zijn, appelmoes maken of kikkervisjes in de klas. Ook wordt er gekookt, zaadjes geplant of een ontdekkist gebruikt.

Om 14:30 gaan de kinderen met de juf of meester naar buiten, waar de (groot-)ouders, bso f oppas op hen staan te wachten. Op woensdagmiddag zijn kinderen van Ridderspoor al om 12:30 vrij.