Het is erg leuk om al een paar keer op ons schoolplein te spelen, voordat uw kind naar school gaat. Het plein is openbaar terrein en buiten schooltijden vrij te gebruiken. Het helpt uw kind om alvast te wennen aan de nieuwe omgeving.

Zelfstandigheid
Van uw kind wordt enige zelfstandigheid verwacht als het naar school gaat. Wanneer uw kind thuis al heeft geoefend met aan- en uitkleden, dan helpt deze vaardigheid hem/ haar bij het omkleden voor de gymles. Natuurlijk helpt de juf of meester bij lastige maillots en moeilijke knoopjes. U maakt het de juf of meester makkelijk wanneer uw kind op de gymdagen schoenen draagt die hij/ zij zelf kan aantrekken en sluiten. We zien dat de meeste leerlingen zelfstandig hun jas kunnen aan- en uittrekken, dat kan uw kind thuis al oefenen. Leerlingen helpen elkaar even als de jas wat moeilijker dicht ritst.

Zindelijkheid
Een voorwaarde om naar school te kunnen is dat uw kind al een tijdje volledig zelfstandig naar het toilet gaat. We hebben wél een verschoningssetje wanneer er onverhoopt een ongelukje zou gebeuren.

Wanneer hoort u weer iets van de basisschool?
Na de inschrijving heeft u een bevestiging per mail ontvangen. U hoort ongeveer 2 maanden voordat jullie kind 4 jaar wordt weer van ons terug. Met een 'entreeformulier' vragen we naar bijzonderheden in de (vroege) ontwikkeling en informeren wij onder andere naar de interesses van uw kind. Enkele weken voordat uw kind jarig is, wordt u gekoppeld aan ons communicatieplatform SocialSchools. U kunt al meelezen met de berichten uit de groep. Aan het begin van ieder schooljaar is er ook een informatie-avond voor ouders.

Bijna vier jaar
De toekomstige groepsleerkracht belt een paar weken voordat uw kind jarig is op om vijf wenochtenden af te spreken voordat het écht naar school gaat. In de weken voor de vierde verjaardag gaat uw kind op afgesproken ochtenden naar school tot 12 uur. Uw kind mag volledige dagen naar school op de dag dat hij of zij vier jaar wordt. Pas met vijf jaar is uw zoon/ dochter leerplichtig, tot die tijd kunt u uw kind gerust een dagje afmelden voor school.

Meenemen naar school

• Een schooltas
  • Een gezond tussendoortje en wat te drinken voor het 10-uurtje, bijvoorbeeld fruit of groente
  • Iets te lunchen met wat drinken voor tussen de middag (dat hoeft nog niet op de wenochtend)
  • Gymschoenen die uw kind zelf aan- en uit kan trekken (bijv klittebandsluiting)

We bevelen van harte aan dat kinderen gezonde voeding mee naar school krijgen: https://www.trommelzonderrommel.nl/

De eerste schooldag/ wenochtend
U mag door iedere schooldeur naar binnen, de meeste 4-jarigen komen binnen bij de ingang tegenover de glijbaan, naast het buitenpodium. Om 8:20u gaat de bel, dan openen de schooldeuren. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen op tijd op school zijn, het is een rustige start van de dag voor uw kind. U bent van harte uitgenodigd om mee naar binnen te lopen, de juf of meester wacht jullie op. Uw kind mag de jas ophangen aan zijn/ haar eigen haakje en de tas in de 'tassenbak' opbergen. Jullie lopen samen het klaslokaal in waar iets voor 8:30 afscheid van elkaar genomen wordt. De groepsleerkracht helpt uw kind als dat nog spannend is, we adviseren altijd om het afscheid kort te houden. We zien nieuwe leerlingen altijd al gauw gebiologeerd kijken naar klasgenootjes of gezellig vlakbij een ander kind meespelen. Om 8:30 zijn alle kinderen in de groep en alle ouders zijn dan weer naar buiten gegaan. Als u niets van ons hoort kunt u ervan uit gaan dat uw zoon of dochter een heerlijke eerste wenochtend heeft!
Op de afgesproken tijd ofwel aan het einde van de schooldag haalt u uw kind weer op. Hopelijk heeft uw zoon of dochter al enthousiaste berichten na deze eerste kennismaking met Ridderspoor!